Danmark – et fristed for fuglekriminalitet

torsdag 8. maj 2008 Bemærk! Dette er en ældre nyhed!
Både Politiet og Dansk Ornitologisk Forening efterlyser nu strengere danske sanktioner mod fuglekriminalitet. Det sker på baggrund af en aktuel sag om ulovlige papegøjer i Sønderjylland, skriver bladet Fugle og Natur
Den 13. februar i år slog dansk og tysk politi til mod otte ejendomme nord og syd for grænsen i en storstilet aktion mod ulovlig fuglehandel. Der blev blandt andet fundet over 200 papegøjer på en ejendom i Sønderjylland, som ejes af en tysk fuglehandler.

I dag er status på sagen, at Skov- og Naturstyrelsen med bistand fra politiet har beslaglagt fem sjældne papegøjer som bevismateriale fra den tyske fuglehandlers ejendom i Sønderjylland. De fem fugle manglede ringmærkning og chips eller havde manglende eller ugyldige CITES-pas. Det er dokumenter, som sjældne fugle i fangenskab skal have ifølge Washington-konventionens regler for handel med truede dyr og planter. Washington-konventionen kaldes også for CITES (Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora), og sjældne fugle i fangenskab skal kunne fremvise både ringe, chips og CITES-pas, der kan dokumentere, at fuglene er lovligt avlet i fangenskab og ikke indfanget fra truede bestande i naturen.

En kvart million pr. par
Ulovlig handel med papegøjer truer flere arter med udryddelse og de mest eftertragtede handles til priser op til 35.000 Euro pr. par – altså omkring en kvart million kroner for et par papegøjer.

”Jeg synes, det er noget svineri. Naturen tilhører os alle sammen, og man bør ikke kunne slippe godt fra at fjerne den slags sjældne fugle fra naturen”, siger vicepolitikommissær Per Rimmer Nielsen fra Syd- og Sønderjyllands Politi.

”Det er påfaldende, at en tysk fuglehandler opererer fra en ejendom i Danmark seks timers kørsel hjemmefra”, mener vicepolitikommissær Per Rimmer Nielsen.

”De tyske regler på dette område er nemlig meget strengere end de danske. I Tyskland får man frihedsstraf, hvis man erhvervsmæssigt besidder bare én ulovlig fugl, som er opført på CITES liste 1 over særligt truede arter. En fugl giver tre måneders fængsel, to fugle seks måneder, og straframmen går op til seks år. I Danmark går straframmen kun til et års fængsel, og der gives normalt kun bødestraf, siger efterforskningslederen.

”Jeg mener, at der er behov for bedre kontrol og strengere danske straffe på dette område, så Danmark ikke udvikler sig til et fristed for denne form for kriminalitet. Det burde også være obligatorisk, at der tages DNA-prøver fra alle CITES liste 1-arter i fangenskab, så vi kan få styr på ulovlighederne” siger vicepolitikommissær Per Rimmer Nielsen til Fugle og Natur. Den videre efterforskning i sagen foregår hos det tyske politi.

Mangler statistik over kontrol
Det er Skov- og Naturstyrelsen, der administrerer hovedparten af CITES-lovgivningen i Danmark. Fugle og Natur har bedt om indsigt i statistikken over styrelsens indsats på området på senere år. Men
Skov- og Naturstyrelsen svarer, at alle oplysningerne ikke foreligger i en tilgængelig form. Dog oplyser styrelsen, at der fra 2007 er indført mindst 4 uanmeldte kontrolbesøg om året hos dyrehandlere, zoologiske haver og lign. Dertil kommer grænsekontrol og anmeldelser på baggrund af henvendelser fra borgere og myndigheder i et ikke nærmere angivet omfang. .

Der er i øvrigt foretaget i alt 348 blodprøver hos rovfugle i fangenskab for at kunne fastslå oprindelsen via DNA-prøver. Men de eneste prøver fra sjældne papegøjer overhovedet er 28 fjerprøver, som er taget netop i år.

”Svaret viser, at styrelsen slet ikke har styr på tilsynet. Med så lemfældig en kontrol og svage sanktioner i lovgivningen er det ikke så mærkeligt, at Danmark bliver et fristed for fuglekriminalitet”, siger Knud Flensted, der er biolog og fredningskonsulent i DOF.

100 arter truet af handel
BirdLife International vurderer, at ulovlig fangst af sjældne fugle til det internationale marked er en direkte trussel mod omkring 100 af de 2000 arter, der står på BirdLifes lister over truede eller næsten truede arter. Det er især blandt finker, væverfugle, papegøjer og rovfugle, at mange arter er truet af fangst og handel. Ulovlighederne er tæt på at udrydde flere arter, og en art som Spixara (Spixs Macaw) er helt forsvundet som vild fugl.

I alt er omkring 4000 fuglearter registreret i den omfattende internationale handel med levende vilde dyr og planter eller værdifulde dele fra dyrene. Handelen med fugle omfatter årligt millioner af individer, og mange dør under transporten.

Svar fra styrelsen
Administrationen af CITES-lovgivningen hører under kontoret for Natur og Friluftsliv i Skov- og Naturstyrelsen, hvor Ole Markussen er kontorchef. Han afviser, at Danmark har udviklet sig til et fristed for fuglekriminalitet, men vil ellers ikke kommentere en verserende sag.

Dog påpeger Ole Markussen, at der kan være mange andre grunde til, at en tysk fuglehandler køber en ejendom i Danmark.

I øvrigt understreger kontorchefen i Skov- og Naturstyrelsen, at spørgsmålet om sanktioner er en sag for lovgiverne og domstolene.

”Skov- og Naturstyrelsen ser løbende på, hvordan styrelsens administration og dermed også CITES-administrationen udvikler sig, herunder om der er noget, som kan justeres eller gøres bedre indenfor de rammer, der består”, siger kontorchef Ole Markussen til Fugle og Natur.

Yderligere oplysninger: Biolog Knud Flensted, DOF, 21 24 22 75