Nyhedsoversigt

Klimaministeren vil sætte klimakampen over naturen

torsdag 2. december 2021
Det er problematisk, hvis klimakampen sker på bekostning af naturen, mener DOF BirdLife efter en dansk delegation har stillet forslag om at svække EU’s naturbeskyttelse for at bane vejen for vedvarende energi.

Åbent brev: Biodiversiteten skal ikke lide under den grønne omstilling

torsdag 2. december 2021
Klimaministeren foreslår at svække EU's naturbeskyttelse for at fremme mulighederne for at bygge anlæg til produktion af vedvarende energi. Det er alarmerende, skriver WWF og DOF i et åbent brev til klimaminister Dan Jørgensen.

Debat: Rewilding er vigtig, men den løser ikke alle problemer

onsdag 1. december 2021
Rewilding løser ikke alle problemer for Danmarks truede biodiversitet, men den vil givetvis fremme mulighederne for en lang række sjældne og truede skovlevende arter, der har brug for lysåbne skove med genetablerede vådområder. Men i mange andre naturområder er der brug for andre plejetiltag.

Nye fuglebeskyttelsesområder på en million hektar er udpeget

tirsdag 30. november 2021
Seks nye fuglebeskyttelsesområder er udpeget i de danske farvande. Beskyttelsen af havfuglene omkring Danmark er tiltrængt, så udpegningen glæder Dansk Ornitologisk Forening/BirdLife Danmark.

Jægere og ornitologer vil stoppe rovfugledrab

mandag 29. november 2021
Det skal være helt slut med drab på rovfugle i den danske natur, lyder det fra Dansk Ornitologisk Forening (DOF) og Danmarks Jægerforbund (DJ), der nu indgår et ’rovfuglepartnerskab’. Den fælles interesse for naturen og rovfuglene vejer tungere end uenighederne. Derfor begynder DOF og DJ et samarbejde om at udbrede kendskabet til rovfuglenes biologi og rolle i naturen.

DOF’s hæderspris 2021: Thorkil holdt trækrute farbar for tajgasædgæs

fredag 26. november 2021
Otte 150 meter høje vindmøller ville være blevet dødsfælder for truede tajgasædgæs. Men planerne blev bremset, inden møllevinger og gåsevinger for alvor kom på kollisionskurs. Blandt andre takket være Thorkil Brandt, der er gåsetæller af Guds nåde.

60 år: Fuglenes direktør fylder år

fredag 19. november 2021
Som direktør for DOF ser Sigrid Andersens det som sin fornemste opgave at få organisationens mennesker til at trives og bruge deres energi på det, de brænder for. Nemlig fuglene og naturens bedste.

KV21: Tillykke med valget, nu skal de grønne løfter indfries

torsdag 18. november 2021
Kommunalvalget blev det grønneste nogensinde. Det glæder DOF BirdLife, der nu ser frem til, at de nyvalgte kandidater trækker i arbejdstøjet og leverer konkrete grønne løsninger for naturen og klimaet.

Halvsløj COP26 havde lyspunkt for skove og natur

søndag 14. november 2021
Klimatopmødets sluttekst endte skuffende uambitiøs for klimaet. Det kan kun blive bedre, og det skal det blive. Der var dog enkelte lyspunkter blandt aftalerne, blandt andet i forhold til beskyttelse af skov, der er særdeles væsentligt for både klimaet og biodiversiteten.

Fuglesangen er skruet ned: Man kan høre at naturen er i krise

torsdag 11. november 2021
Fuglenes morgenkor er mindre kraftigt, og der er færre forskellige lyde i det samlede kor, viser ny forskning. Det går ud over vores tilknytning til naturen og vores motivation for at passe på den, mener forskerne. Medforfatter og biolog i DOF BirdLife, Daniel Palm Eskildsen kalder resultatet foruroligende.

1  |  2  |  3  |  ...  |  189     NÆSTE