Nyhedsoversigt

Fyn bliver endnu finere for fuglene

tirsdag 14. september 2010
Dansk Ornitologisk Forening (DOF) kalder 2010 for lidt af et jubelår, når det gælder genskabelse af tabt dansk, fuglerig natur takket være Aage V. Jensen Naturfond. For få uger siden kom nyheden om, at Fiilsø i Vestjylland vil vende tilbage i landskabet. Og nu har Aage V. Jensen Naturfond fået køberet til godset Gyldensteens Inddæmmede Strand på Nordfyn, så et tidligere ørige og tørlagt havområde kan blive genskabt til glæde for fugle og fauna

Jægerformand rammer forbi i sin kritik af DOF

tirsdag 14. september 2010
Dansk Ornitologisk Forening (DOF) finder det beskæmmende, at formanden for Danmarks Jægerforbund sender uvederhæftige angreb af sted mod foreningens ørneeksperter. Han afslører i en leder i jægernes medlemsblad stor uvidenhed om ørnedrabene

Fuglefolk i aktion for rovfugle på Malta

torsdag 9. september 2010
Et halvt hundrede ornitologer fra flere europæiske lande drager i to uger af september i felten på Middelhavsøen for at beskytte trækkende rørhøge, hvepsevåger, fiskeørne og falke, der risikerer at blive ofre for krybskytter. Dansk Ornitologisk Forening (DOF) har tre repræsentanter med på den fredsbevarende fuglemission i Middelhavet

Hvepsevågen tog det sidste stik

tirsdag 7. september 2010
De danske løvskoves godt skjulte rovfugl, hvepsevågen, flyver på denne tid af året ud i det åbne landskab og trækker sydpå til Afrikas vrimmel af insekter. Men inden afgang er der tid til et sidste måltid af hvepse fra danske stubmarker

Biobrændsel truer fortsat kenyansk fugleområde

onsdag 1. september 2010
Kenyas Nationale Miljøadministration har afvist at udstede en tilladelse til en 50.000 hektar stor biobrændselsplantage i Dakatcha Woodland, som er et fugleområde af international betydning (IBA). Samtidig opfordrer Miljøadministrationen dog Kenya Jatropha Energy A/S, virksomheden bag ansøgningen, til at nedskalere projektet til et lavere forsøgsniveau for derved at opnå en tilladelse, oplyser BirdLife International

Danmark møder Sverige i en fuglelandskamp

tirsdag 31. august 2010
De danske rødhalse møder lørdag aften de svenske blåmejser i en dyst, hvor det handler om at score flest point i viden om fuglene i det fri. Det sker under Falsterbo Bird Show i Skåne. Danskerne er på forhånd betænkelige, fordi svenskerne laver reglerne for kampen, oplyser DOF

Stor hornugle på natlige jagter i byen

mandag 30. august 2010
Tre store hornugler i Jylland har i år fået en lille rygsæk på med en GPS-logger, der døgnet rundt kan fortælle forskerne, hvor uglerne befinder sig. Nu begynder der at tegne sig et mønster af uglernes færden i de mørke timer

Afrikanske fuglefolk på dansk kursus i trækfugle

onsdag 25. august 2010
Tre ornitologer fra Ghana i Vestafrika er på et to uger langt studieophold i Danmark, hvor Dansk Ornitologisk Forening (DOF) vil undervise de afrikanske pionerer i fuglebeskyttelse, fugletræk og ringmærkning

Fiilsø på vej tilbage som et af Danmarks bedste fugleområder

mandag 23. august 2010
Dansk Ornitologisk Forening (DOF) kalder aftalen om et køb af Fiilsø, som Aage V. Jensen Naturfond vil genoprette som fugleområde, for en stjernestund i dansk natur. En lang række sjældne ynglefugle og tusindtallige skarer af trækfugle vil gøre den vestjyske sø til en fuglelokalitet af internationalt format

Fuglefolk i fredelig dyst fra fugletårne

tirsdag 17. august 2010
Søndag holdes der landet over en kappestrid, hvor deltagerne bevæbnet med kikkerter og teleskoper konkurrerer i at se flest fugle fra 18 udvalgte observationsposter. Dansk Ornitologisk Forening (DOF) indbyder til Tårnenes Dag

FORRIGE     1  |  ...  |  137  |  138  |  139  |  140  |  141  |  ...  |  213     NÆSTE