Har du husket nytårsforsættet? Her er syv forslag med fugletema

torsdag 30. december 2021 Bemærk! Dette er en ældre nyhed!
Glem alt om nytårsforsæt om mere motion eller sundere mad. Vælg i stedet et nytårsforsæt, der skal hjælpe fuglene eller give dig flere oplevelser med de vingede venner. Her er syv forslag, der kan inspirere til et nyt år med fuglene i fokus.
af Anton Gundersen Lihn

Artboard 1Foto: Annie Kruse Pedersen, John Larsen, Poul Holm Pedersen, Helge Røjle Christensen.

De klassiske nytårsforsætter om sundhed eller kost har du med garanti allerede prøvet af, men har du overvejet et nytårsforsæt med fuglene som omdrejningspunkt?

Vi har samlet syv forskellige forslag, der kan inspirere til at gøre det nye år til fuglenes år for dig.

Måske skal det nye år bruges på at se flere fugle, lære noget nyt eller give fuglene en hjælpende hånd?

1Foto: Peter Vadum.

Hvis du ikke allerede fører en liste over dine fugle i haven, så lad det nye år blive året, hvor du vælger vinduet fremfor TV’et og skriver fuglene i mandtal.

Du kan begynde helt enkelt med at føre en liste over de forskellige arter, der besøger din matrikel. Hvis du allerede har en liste? Så laver du bare en ny, det er jo et nyt år. Måske kommer der flere arter end sidste år? Du kan ovenikøbet lave forbedringer i din have for at tiltrække nye arter – en redekasse, et fuglebad, en bærbusk eller et krat.

Hvis du vil øge ambitionsniveauet lidt, kan du være med til Boligbirding - En venskabelig konkurrence mod dig selv eller dine venner. Læs mere i Boligbirding-gruppen på facebook eller på din lokalafdelings hjemmeside.

2Foto: Annie Kruse Pedersen.

De hulrugende fugle har brug for din hjælp - også i det nye år. Der mangler gamle træer med huller i til for eksempel perleugle og broget fluesnapper og tagudhæng med plads til reder til mursejlerne.

Derfor kan du med dit nytårsforsæt hjælpe fuglene i deres boligkrise ved at sætte en eller flere redekasser op i det nye år. Hvis du ikke selv har plads, kan du måske hjælpe andre med at sætte en kasse op hos dem.

Måske har du hænderne godt skruet på? Så kan du selv bygge en redekasse til netop den art, du vil hjælpe. Se DOF’s folder om redekasser her, eller læs DOF's generelle vejledning om redekasser her. Du kan finde de vigtigste mål til forskellige arter her.

Mangler du værktøj, eller har du for mange tommelfingre, så kan du finde færdiglavede redekasser i Naturbutikken.

3Foto: Poul Holm Pedersen, Torben Andersen, Jan Skriver, John Larsen.

Hvor mange fuglearter kender du egentlig? Kan du skelne rovfuglene fra hinanden? Det nye år kan blive året, hvor du øger din viden om de danske fugle og lærer nye arter at kende.

Sæt dig et konkret mål: Lær en ny fugl om dagen eller måske bare om ugen, hvis det er mere realistisk.

Tag eventuelt udgangspunkt i app’en DOF’s fuglebog (iPhone/Android), der indeholder beskrivelser af 119 af de mest almindelige danske fugle. Du kan også finde mere detaljerede beskrivelser af alle Danmarks fugle her.

Har du brug for at gå endnu mere i detaljer, så er en fuglebog en rigtig god idé. Hos Naturbutikken er der mange muligheder både inden for generelle fuglebøger til bøger om udvalgte artsgrupper.

Du kan også fokusere på at lære mere om en bestemt type af fugle: rovfugle, vadefugle, mejser, sangere eller måger.

Se eventuelt ’Kend din rovfugl’, der var et af DOF’s indslag til den digitale udgave af Naturmødet 2021.

Du kan også finde en simpel vejledning til at skelne de mest almindelige måger fra hinandense forskel på de tre arter af hvide svaner eller bliv bedre til at skelne kragefuglene fra hinanden

4Foto: Daniel Palm Eskildsen.

I det nye år skal du mere ud i naturen. Så hvorfor ikke sætte dig et mål om at komme ud at se på fugle:

Tag på mindst en fugletur om måneden, eller besøg fem forskellige biotoper inden påske - skov, strand, mose, hede, bynært.

Du kan også gøre målet endnu mere konkret og besøge alle Fugleværnsfondens 25 reservater (eller måske bare halvdelen).

Som medlem af DOF har du mulighed for at deltage i nogle af de over 600 fugleture og arrangementer rundt om i landet.

Du kan også udforske de mange fuglelokaliteter, der findes i Danmark. Der er også mange fuglesteder i app’en DOF’s Fuglebog (iPhone/Android).

Tag familien eller vennerne med ud, og nyd naturen og fuglene i det nye år.

5Foto: Helle Hjorth.

Har du overvejet at tage aktiv del i overvågningen af de danske fugle? Er det nye år året, hvor du er med til at gøre en forskel i forhold til at overvåge frem- og tilbagegange i bestandene af almindelige danske fuglearter.

Som deltager i Punkttællingsprogrammet er du med til at indsamle vigtige data, der år efter år bliver brugt til forvaltning og rapportering om naturtilstanden af blandt andet Danmarks Statistik, Miljøministeriet, Naturstyrelsen og til forskellige nationale og internationale forskningsprojekter.

Den viden, som Punkttællingsprogrammet bidrager med, er blandt andet med til at danne grundlag for beskyttelse af de fuglearter, der har det svært i Danmark.

Hvis du vil vide mere om punkttællingerne, og hvordan man deltager, så kan du læse mere her.

6Foto: Jette Bjerregaard Kristensen.

Et nytårsforsæt, der går ud på at slappe af og lave mindre – Lyder det for godt til at være sandt? Det er faktisk sandt. Hvis du sætter dig for, at din have, skal være mere vild og fuglevenlig, så kan du allerede nu sænke skuldrene og frigøre nogle timer i kalenderen til afslapning.

Fuglene og havens andre smådyr og insekter kan nemlig bedst lide haver, der ikke er alt for velfriserede. Derfor kan du i det nye år lade hækkesaksen, græsslåmaskinen og ukrudtsbrænderen stå i skuret. På den måde sparer du masser af arbejde, og samtidig gør du noget godt for naturen og fuglene i din nye vilde have.

Dit nye nytårsforsæt behøver dog ikke at være ren afslapning. Der er ting, du aktivt kan gøre for, at haven bliver mere fuglevenlig:

- Sørg for, at der er vand i haven, for eksempel et fuglebad eller et fad med vand. (Vand giver 50 procent flere fugle i haven)

- Skab gemmesteder for fuglene med buske, krat eller grenbunker, så småfugle og måske endda pindsvin har ly for rovdyrene.

- Lad generelt døde træer, grene og blade blive i haven. De fungerer som skjul og er hjemsted for insekter, der kan være føde for fuglene. (Og så er det også godt for klimaet, fordi de døde træer og grene har optaget CO2, da de voksede, og lader du dem ligge, så bliver det lagret i din have.)

- Lad en del af plænen gro.

- Byg et insekthotel eller en redekasse.

Vil du vide mere, så kan du se DOF’s udsendelse fra den digitale udgave af Naturmødet 2020, om den vilde og fuglevenlige have.

7Foto: Peter Vadum.

Er du medlem af DOF? Hvis ikke, så kunne det måske være i det nye år, at du blev en del af fællesskabet?

Som medlem støtter du bevarelse af vigtige naturområder over hele verden. Du får samtidig en lang række attraktive medlemsfordele – og ikke mindst en masse muligheder for at opleve og lære mere om fugle og naturbevarelse. Læs mere om medlemskab af Dansk Ornitologisk Forening/ BirdLife Danmark her.

Hvis du allerede er medlem, eller hvis du ikke vil være med, men bare gerne vil støtte sagen, så kan du også det her.

Beskyt sjældne fugle og sårbar natur med en donation til DOF BirdLife. Som Naturbeskytter vil dine penge blive brugt dér, hvor der er størst brug for dem.

Godt nytår fra Dansk Ornitologisk Forening / BirdLife Danmark