Vild konkurrence skal hjælpe landets fugle

mandag 20. juli 2020 Bemærk! Dette er en ældre nyhed!
Hvor mange fugle har du uden for vinduet? Fuglekonkurrencen Boligfugl skal inspirere til mere vilde og fuglevenlige haver og altaner.
Af Anton Gundersen Lihn

Sortmejse 3 Farstrup 16.marts 17ASHFormålet med konkurrencen er at sætte fokus på den vilde natur, hvor vi bor, der udgør hele fem procent af Danmarks areal. Foto Albert Steen-Hansen.

Har du solsort, musvit og skovskade uden for vinduet? Hvad så med stillits, bogfinke eller rødstjert? I fuglekonkurrencen Boligfugl kan du tælle havens fugle og blive klogere på naturen omkring dig.

- Boligfugl er en sjov og lærerig leg til store som små. Vi er overbeviste om, at langt de fleste vil få et indblik og en ny viden om naturen, som de ikke havde før. Og hvis de fortsætter legen, og tilmed gror en vildere have, vil de hurtigt kunne opleve en opblomstring af naturlig mangfoldighed, bl.a. flere fuglearter, siger projektleder på Boligfugl, Mads Kjeldgaard Oddershede fra Dansk Ornitologisk Forening BirdLife (DOF).

Konkurrencen er enkel. Du skal hente den aktuelle måneds skema med arter og hjælp på dof.dk/boligfugl. I skemaet skal du notere, hvilke fugle du ser på eller fra din matrikel i løbet af en måned. Det kan være fra vinduet, i haven eller på altanen. Skriv det ind i månedens skema og send det til boligfugl@dof.dk. Så er du med i konkurrencen.

Hver måned bliver der udtrukket fire vindere, der hver vinder et års medlemskab i én af partnerorganisationerne: Dansk Ornitologisk Forening BirdLife, Dyrenes Beskyttelse, Praktisk Økologi og KFUM Spejderne.

Vilde haver har stor betydning

Formålet med konkurrencen er at sætte fokus på den vilde natur, hvor vi bor. Hele fem procent af Danmarks areal ligger mellem bygninger. Derfor kan det have stor betydning for fugle, insekter og planter, hvis man gør haver, altaner og små grønne arealer mere vilde.

- Fugle er et tydeligt tegn på om naturen er god og mangfoldig. Hvis der er mange fugle og forskellige fugle, så betyder det, at der er gode muligheder for at finde føde og bygge reder. Og det betyder igen, at der gode forhold for insekter, planter og smådyr, siger Mads Kjeldgaard Oddershede.

Håbet er, at optællingerne af fugle kan inspirere til at lave små ændringer i haver eller på altaner, så de kan blive attraktive for flere forskellige arter.

Stort samarbejde om naturen i Danmark

- Der skal faktisk meget få ændringer til at tiltrække flere fugle. Prøv med at lade noget af græsplænen stå, lav et fuglebad eller en grenbunke. Og GLEM den barokke haveæstetik, så går der ikke længe før, der sker forandringer i dyrelivet, siger Mads Kjeldgaard Oddershede.

Boligfugl er en af flere aktiviteter i projektet Vild Natur Hvor Du Bor, der bliver lavet i et samarbejde mellem Dansk Ornitologisk Forening BirdLife, Dyrenes Beskyttelse, Praktisk Økologi og KFUM Spejderne.

Projektet hører ind under samarbejdet Vores Natur, der i år skal inspirere danskerne til at opleve naturen omkring os. Partnerne i Vores Natur er DR, Friluftsrådet, De Naturhistoriske Museer og Naturstyrelsen.

Mads Kjeldgaard Oddershede, projektleder på Boligfugl i DOF