Fugle Overalt - læringspunkter og ny viden

onsdag 2. oktober 2019 Bemærk! Dette er en ældre nyhed!
Fugle giver oplevelser, uanset om vi ser dem på parkeringspladsen, på vej til arbejde, i børnehaven eller ved skov og strand. Fugle giver trang til at beskytte og bevare naturen.
Af Sigrid Andersen

Det var baggrunden for at Dansk Ornitologisk Forening indledte projekt Fugle Overalt finansieret af Nordea-fonden.

Visionen var, at skabe øget opmærksomhed om naturbeskyttelse og fugle i Danmark – særligt blandt de danskere, der normalt ikke kigger på fugle. Ambitionen var at gøre fuglesagen til en folkesag, så flere fik lyst til at beskytte og bevare naturen samt at give flere mennesker positive oplevelser med fugle og dermed opnå styrket livskvalitet.
Projektet har haft fokus på at skabe oplevelser i hele Danmark, på mobilen og ved hjælp af digitale medier. Fugleoplevelserne foregår både i hjemmet, i byen og i den utæmmede, vilde natur.

Ved projektets afslutning er det relevant at gøre status; hvad har vi lært og hvad kan det bruges til?

I kort form har de vigtigste læringspunkter været indenfor følgende områder:

Gør det let at lære fuglene at kende

Vi er videbegærlige, særligt hvis det er let at lære nyt. Derfor er folk vilde med at bruge DOFs fuglebog. Det er en gratis app, der både fungerer som en begynderbog med de mest almindelige fugle i Danmark, inkl. unikke optagelser af deres stemmer.

Derudover rummer appen en bestemmelsesnøgle til disse fugle samt et kort over oplagte fuglelokaliteter du kan gå på opdagelse i alt afhængig af, hvor i landet du er.

Det betyder at du let kan planlægge din tur, alt efter hvor du er og hvilke fugle du håber på at se. Med din mobiltelefon i hånden kan du hurtigt finde ud af hvad det var for en underlig fugl du så henne ved Brugsen eller få opklaret om det virkelig var silkehaler du hørte i din baggård.

Appen DOFs Fuglebog er foreløbig blevet downloadet mere end 30.000 gange. Hent den til Iphone og Android

Indfang din målgruppe

DOF har med hjælp fra et professionelt bureau lavet en målgruppeanalyse, som pegede på tre hovedmålgrupper: forældre, deres børn og bedsteforældre. Eftersom bedsteforældre er stærkt repræsenteret i DOFs medlemsskarre, var udfordringen at få en dialog i gang med den nye målgruppe af småbørnsforældre og samtidig få vakt deres opmærksomhed omkring fugle og natur.

Events blev udpeget som den aktivitet, der var bedste egnet til at nå ud til forældre og børn, som ellers ikke er specielt fugleinteresserede. Heldigvis viste det sig, at bedsteforældre er supergode, når det gælder om at involvere børn og børnebørn i events i naturen. Ved hjælp af en række store events på forskellige fuglelokaliteter med planlagte børneaktiviteter fik vi bygget bro mellem den eksisterende målgruppe i foreningen (bedsteforældre) og de ønskede målgrupper (børnene og deres forældre).

Effektiv annoncering

For at aktivere befolkningen har vi afprøvet en række forskellige former for annoncering lige fra video, avisannoncer og radiospots til trykte postkort og digitale medier. Vi har prøvet os frem og analyseret hvor meget interesse de forskellige annonceringer affødte. Annonceringstypen afhang selvsagt af, hvad vi ville opnå. At få fuglene hjem i stuen til folk har eksempelvis krævet nyheder, pressemeddelelser samt delbare videoer. Det står dog klart, at det mest effektive har været vores annoncer på Facebook, både hvis vi skulle annoncere for at folk ud i naturen og når vi ville gøre opmærksomme på vores gratis App; intet over og ingen ved siden af Facebook!

Return on Investment

Projektet gjorde det muligt for os at få indsigt i, hvad det koster at annoncere og formidle, når man sætter aktiviteter og resultater op mod hinanden. Hvad kostede et arrangement pr. deltager målt i forhold til materialer, marketingudgifter og frivillige arbejdstimer? Det afhænger særdeles meget af, hvor effektiv annonceringen har været.

Men der er også stor forskel på formidlingsformen.

Vores analyser viste, at vi fik mest Fugle Overalt for pengene, når vi viste vores webkamera med ØrneTV fra havørnens rede. Rekorden fra 2017 blev på 750.000 unikke sidevisninger over yngleperioden fra ørnene parrede sig på reden i februar og til de ellers bortfløjne unger kom forbi til middag i september.

Et nyt kamera med zoom kunne styres og gav helt nye og flotte billeder i det populære ØrneTV

Fugle Overalt har i den grad givet befolkningen nye muligheder for at opleve fuglene dér, hvor danskerne er – i naturen, i byen og foran skærmen. Som organisation har vi ikke bare været i berøring med mange flere mennesker end normalt. Vi er også blevet langt klogere på os selv og de virkemidler vi kan trække på som organisation. Det vil vi benytte os af videre frem, når vi fortsætter arbejdet med at kæmpe for fuglene og deres levesteder.

DOF's UgleTV bragte de mange tusinde seere helt tæt på landets største ugle, stor hornugle.