Nyhedsoversigt

Den store hornugle har bredt sig til hele Jylland

tirsdag 13. maj 2008
Grusgrave og kalkgrave er hornuglens vigtigste yngleterræn, men tendensen går i retning af, at flere ugler etablerer sig i skove og plantager. Bestanden skønnes at kunne blive på mindst 100 par alene i Jylland

Alarm for tropiske trækfugle

torsdag 8. maj 2008
Ny undersøgelse fra Dansk Ornitologisk Forening og Danmarks Miljøundersøgelser ved Aarhus Universitet viser alarmerende tilbagegange for de trækfugle, der flyver til Afrika. En tredjedel af bestandene er forsvundet på 30 år. Det er derfor tid til at slå alarm og satse mere på fuglebeskyttelse i Afrika, skriver bladet Fugle og Natur

Danmark – et fristed for fuglekriminalitet

torsdag 8. maj 2008
Både Politiet og Dansk Ornitologisk Forening efterlyser nu strengere danske sanktioner mod fuglekriminalitet. Det sker på baggrund af en aktuel sag om ulovlige papegøjer i Sønderjylland, skriver bladet Fugle og Natur

Fuglefestival på toppen af Danmark

onsdag 30. april 2008
I Kristi Himmelfartsferien vil der i Skagen blive holdt en festival for fugle, fuglefolk og turister på træk. Fire majdage med fugle vil få luft under vingerne klokken 12 Kristi Himmelfartsdag ved Det Hvide Fyr i Skagens nordlige udkant

Betal landmændene for naturbeskyttelse

torsdag 24. april 2008
Dansk Ornitologisk Forening støtter godsejernes og familiebrugenes ønske om at få del i EU’s støtte til naturvenlig landbrugsdrift. Også landmændene på Mandø med de mange bramgæs kunne få glæde af sådan en ordning. DOF har udarbejdet et helt katalog over ’fugle- og naturvenlig landbrugsdrift’

Vigtigt med viden om Vejlernes vildmark

torsdag 24. april 2008
Indtil 2003 blev Nordvesteuropas måske vigtigste reservat for vandfugle, Vejlerne, overvåget af statslønnede observatører. Nu risikerer de følgende års viden at gå tabt, fordi den kontinuerte og detaljerede overvågning er sparet væk, skriver Jørgen Peter Kjeldsen i Dansk Ornitologisk Forenings Tidsskrift

Dansk naturovervågning alvorligt svækket

torsdag 24. april 2008
I en tid med klimaændringer er der mere end nogensinde brug for overvågning af naturen. Men den statslige overvågning af Danmarks natur har aldrig i moderne tid været ringere end nu, siger naturovervågningens ’grand old man’ biolog Poul Hald-Mortensen

Fuglebeskyttelsesområde trues af jordopfyldning

torsdag 17. april 2008
Pumpedigelaget på Vestamager vil deponere 700.000 kubikmeter jord i et fredet fuglebeskyttelsesområde. I strid med Natura 2000-direktivet siger Dansk Ornitologisk Forening

Antallet af rastende storspover i Danmark er tredoblet

onsdag 16. april 2008
I begyndelsen af april finkæmmede 200 fugletællere de danske vadeflader, enge, græsarealer, stubmarker og pløjemarker for storspover, skriver Dansk Ornitologisk Forening. Resultatet blev flere end 26.000 fugle. Det er tre gange flere end i 1970’erne, da storspoverne ikke var fredede

USA, Canada og Storbritannien protesterer mod forårsjagt i Grønland

torsdag 10. april 2008
Det grønlandske hjemmestyre er i skudlinien, fordi internationale fuglebeskyttelsesorganisationer under BirdLife International kritiserer den arktiske nations forlængelse af forårsjagten på rider og ederfugle

FORRIGE     1  |  ...  |  166  |  167  |  168  |  169  |  170  |  ...  |  212     NÆSTE