BirdLife inspirerer til globalt samarbejde for bevarelse af unikke naturområder

torsdag 13. oktober 2016 Bemærk! Dette er en ældre nyhed!
40 års arbejde med identifikation og beskyttelse af fugleområder danner nu grundlaget for et globalt samarbejde for bevarelse af Jordens mangfoldighed af liv.
Toke F. Nyborg
BirdLife International, som DOF er medlem af, og Birdlife i England er sammen med ni førende organisationer indenfor naturbevarelse blevet enige om fælles globale standarder for og samarbejde om identifikation og bevarelse af klodens absolut vigtigste naturområder, når det gælder biodiversitet.

Det blev annonceret på IUCN’s verdenskongres, som løb af stablen på Hawaii i september måned. IUCN (International Union for Conservation of Nature) er verdens støreste organisation for naturbevarelse.

BirdLife har arbejdet målrettet for fælles standarder for identifikation og bevarelse af vitale naturområder. Det skal sikre, at alle arter og økosystemer tages i betragtning i forbindelse med klassificering af et område som Key Biodiversity Area (KBA), som er den nye fælles globale betegnelse for områder særligt rige på flora og fauna.

Annoncering af de nye standarder er en stor sejr for BirdLife.

- For at forhindre arters udryddelse og bevare mangfoldigheden af liv på jorden er det essentielt, at beslutningstagerne er udstyret med data og viden om de vigtigste steder for naturen, siger Patricia Zurita, direktør for BirdLife International.

Forud for udpegelsen af områder, med en særlig høj koncentration af arter og planter går et stort videnskabeligt dataindsamlingsarbejde, som skal kortlægge områdets biologiske sammensætning.

Den videnskabelige argumentation for at beskytte områderne bliver således et brugbart redskab for beslutningstagere, når der skal træffes beslutning om beskyttelse af nye områder eller styrkelse af indsatser i eksisterende naturområder under beskyttelse.

Beskyttelse af vigtige fugleområder er kernen i BirdLife
Beskyttelse af vigtige fugleområder har været kernen i BirdLife-partnerskabets naturbevarende arbejde i årtier.

Områderne kaldes for Important Birds & Biodiversity Areas (IBA’er).

Foreløbig har BirdLife-organisationer, herunder DOF, udpeget 13.000 naturområder rige på biodiversitet og med særligt høje koncentrationer af endemiske eller truede fuglearter. 129 af områderne ligger i Danmark.

LÆS OGSÅ: DOF’s rapport: Status og udviklingstendenser for Danmarks internationalt vigtige fugleområder

Samarbejdet mellem de 11 internationale organistioner bygger videre på dette arbejde. Da fugle er indikator for rig natur i bredere forstand, forventer Birdlife, at de fleste af de nuværende IBA’er vil kunne klassifiseres som Key Biodiversity Area efter de nye standarder.

BirdLife får ansvaret for håndtering af data på vegne af de elleve organisationer, som foreløbig har afsat 100 millioner kroner over de næste fem år til arbejdet med identificere, optegne, overvåge og beskytte verdens vigtigste naturområder for livet på jorden.

Foreløbig er 18.000 områder udpeget som særligt vitale for bevarelse af Jordens biologiske mangfoldiged.

Se kort over de mange områder på www. keybiodiversityareas.org