Fuld plade til Fuglebingo

fredag 13. oktober 2023
Fuglebingo er et spil, hvor man får point for de fugle og andre dyr, man ser. Jo mere sjældne, jo flere point. 15-årige ’Fuglefocus’ er en af de mange især unge fuglekiggere, der er blevet grebet af spillet.
Af Karina Demuth, Fugle&Natur

18 23 MG 2065Foto Karina DemuthBiolog Daniel Palm Eskildsen, der er en af idémændene bag Fuglebingo optræder i appen under navnet 'slemmemis', mens Anton Markvard er kendt som 'fuglefocus'. Foto: Karina Demuth.

Artiklen her er en forkortet udgave af en artikel om Fuglebingo fra Medlemsmagasinet Fugle&Natur, der i juni var på tur med en af idémændene bag spillet og en af de mange dygtige unge brugere.

Et af de tiltag, der i de seneste år har været med til at udbrede fugleglæden og tiltrække mange unge og nye fuglekiggere, er spillet Fuglebingo, der minder lidt om Pokemon Go, bare med rigtige dyr.

Fuglebingo, der spilles på smartphone er udviklet af de to fugleinteresserede venner ’slemmemis’ (Daniel Palm Eskildsen) og ’jokn’ (Jonas Krogsbøl Nielsen) med hjælp og støtte fra venner og familie.

- Grundideen er, at man kan have spillet med overalt, dele det med sine venner, opleve en udvikling og måske endda lære noget nyt undervejs. Fuglebingo er udviklet for sjov af spillere og til spillere, der bare vil have noget fedt, siger biolog og medstifter af Fuglebingo, Daniel Palm Eskildsen.

En af de mange fuglekiggere, der har taget spillet til sig er 15-årige Anton Markvard fra Odense, som Fugle&Natur mødte til en snak om fuglekiggeri og fuglespil ved Ølundsgårds Inddæmning på Fyn, der byder på et godt fugleliv af vandfugle, småfugle og rovfugle.

- Jeg har kigget på fugle siden jeg var 4 år, og som 12-årig var jeg godt i gang med min første artsliste, fortæller han.

18 23 MG 2069Foto Karina DemuthAntallet af point beregnes ud fra videnskabeligt indsamlede data i DOF-basen, alt efter hvor almindelig eller sjælden en art er på et bestemt sted og årstid. Foto: Karina Demuth.

- I dag tæller jeg både årsarter og ædelarter, og med mine efterhånden 263 arter skal der arbejdes lidt for hvert hit. Jeg har også fundet en håndfuld sjældne, og i år er det gået rigtig godt med sortvinget braksvale som højdepunktet. Heldigvis fik jeg taget nogle gode billeder, så der slet ikke var nogen tvivl. Efter at have fanget den på zoom med kameraet fik jeg ringet til en god fugleven og meldt den ud på appen Birdalarm, og efterhånden kom der en god lille gruppe til. Det var endda på dagen før min fødselsdag, og det var virkelig en fantastisk fødselsdagsgave, siger Anton Markvard.

15-årige Fuglefocus på vej mod toppen

Det var storesøsterens kæreste, der i Fuglebingo går under navnet Jagtfalken, der introducerede Anton til spillet.

- Han var selv så småt i gang og mente, at jeg også ville synes, at den var cool, og inden længe blev jeg grebet af det og begyndte at spille det nærmest hele tiden, fortæller Anton, der i universet er kendt under aliasset Fuglefocus.

18 23 MG 2135Foto Karina DemuthFuglebingo er et spil med et element af konkurrence. Derfor er indtastningerne nødt til at være i orden. Ellers er det ikke mere et spil. Et andet hensyn er, at en forkert indtastning kan være skyld i, at andre spillere kører forgæves efter en art og spilder en masse tid, og det er bare for ærgerligt. Foto: Karina Demuth.

- I dag ligger jeg med en score på 7.094 point (juni 2023) som nr. 9 på toplisten, og det passer fint med, at det var mit mål at nå op i top-10 inden årets udgang. Efterhånden har jeg fået et par andre spilkammerater rundt omkring i landet, som jeg ligger og dyster med. Også min lillebror Buster på 12 år er kommet godt med i jagten på nye arter, som indtastes under navnet Minifocus.

Fuglebingo blev lanceret i 2019 lige før Corona og har i dag cirka 2.500 brugere. Den daglige drift varetages fra august 2023 med støtte fra DOF BirdLife. Spillet er gratis og tilgængeligt for alle.

Anton Markvard eller Fuglefocus har siden interviewet til Fugle&Natur udbygget sin score med yderligere 1002 point til 8096, der giver ham en flot femte plads på ’Dansktoppen’, som Fuglebingos rangliste kaldes.

Læs hele artiklen om Fuglebingo i Fugle&Natur.