Dæmpet lys kan redde drosler fra at flyve i døden

tirsdag 21. oktober 2014 Bemærk! Dette er en ældre nyhed!
Når sigtbarheden kommer under 200 meter, bliver lysene på de 204 meter høje pyloner på Øresundsbron slukket for at forebygge massedrab på trækkende småfugle
Jan Skriver
Få måneder efter at Øresundsbron 1. juli 2000 var blevet indviet, omkom mange hundrede sangdrosler, da de kolliderede med det oplyste bygningsværk, der pludselig krydsede fuglenes trækrute.

Massedøden afstedkom en undersøgelse, der skulle kaste nyt og navnlig fuglevenligt lys over droslernes skæbne.

I 2002 blev der så indført en ny procedure af hensyn til de nattrækkende fugle.

Lyset på de højeste dele af Øresundsbron blev derefter dæmpet i uklart vejr, og den strategi har sandsynligvis siden hen reddet mange fugleliv.

Der har været en hændelse i foråret 2010, hvor bilister registrerede et mindre antal dræbte fugle på broen, men generelt er problemet med massedødsfald blandt trækkende drosler løst, lyder det fra Øresundsbron.

Når der er tåge og gråvejr, og sigtbarheden kommer under 200 meter, bliver belysningen af Øresundsbroens pyloner slukket. Vejbelysningen bliver der ikke gjort noget ved, hvilket tilsyneladende heller ikke er nødvendigt. Det er pylonernes meget kraftige lys, der formentlig i usigtbart vejr kan tiltrække og forblænde nattens trækfugle, der er et problem.

I reglen trækker sangdrosler i store antal over Øresund i september og første del af oktober. Fra midt i oktober og en måneds tid frem er det primært vindrosler og solsorte, som flyver over sundet og på deres vej bruger broen som ledelinie.

Yderligere oplysninger

Knud Flensted, biolog i DOF
Tlf. 21 24 22 75

Dansk Ornitologisk Forening (DOF)
Tlf.33 28 38 00