Fugle mister livet i hule plastikrør brugt som hegnspæle

torsdag 14. juli 2022
Nordjysk hesteejer opfordrer folk med indhegnede græsningsarealer og folde til at tænke på småfuglene, hvis de bruger plastikrør til indhegningerne. Rørene er livsfarlige for mindre fugle, der kan falde ned i hulrummene til en langsom død.

Gulspurv med sikker hegnspael som sangpost foto Jan SkriverClaus Toft fandt gulspurve, en bogfinke og mejser døde i bunden af flere af hegnspælene. Foto: Jan Skriver.

Sæt hætter af plast i toppen af rørene så småfugle ikke kan dumpe ned i de hule plastikrør uden chance for at komme op igen. Eller læg en sten øverst på rørene. Det kan spare mange fugleliv.

Sådan lyder opfordringen fra Claus Toft, der er hesteejer med folde og græsarealer nord for Støvring i Himmerland. Da han skiftede nogle af sine hule plastikrør omkring sine hestefolde, opdagede han til sin skræk, at der lå døde småfugle i hver tiende af rørene.

Han havde ikke tænkt, at hans plastikrør skulle være farlige for fugle, men det gik op for ham, at de i praksis fungerede som veritable fuglefælder. Så nu opfordrer han andre med indhegnede arealer, hvor der er brugt hule plastikrør, til at tænke risikoen for småfugle ind i sammenhængen.

Læg låg på problematikken

Det er let at forebygge dødsfald ved at lægge en sten, et stykke træ eller ved at sætte hætter af plast i toppen af rørene, så der ikke sker noget, når en sanglærke eller en gulspurv lander for at bruge pælen som sangpost eller til et hvil.

- Jeg fandt gulspurve, en bogfinke og mejser døde i bunden af flere af hegnspælene. De var ganske enkelt landet på toppen og var så dumpet ned i rørene, der har en diameter på 10 centimeter. Hvis en fugl først kommer ned i et rør, har den ikke en chance for at komme op igen, for rørene er glatte. En af mine naboer fortalte forleden, at han havde fundet fem døde småfugle i ét rør, siger Claus Toft, der nu har sikret de 300 pæle, som står omkring hans 10 hektar indhegnede områder.

Hule hegnspaeleDet er let at forebygge småfuglenes dødsfald ved at lægge en sten, et stykke træ eller ved at sætte hætter af plast i toppen af rørene. Foto: Claus Toft.

- I indhegninger landet over bliver der brugt mange af disse hule plastikrør, der ofte er lette at få fat i som et restprodukt. Både hesteejere og landmænd bruger rørene. Enten bør brugen af hule plastikrør forbydes, eller også skal man indføre en regel om, at de altid skal være lukkede i toppen af hensyn til fuglelivet, siger Claus Toft.

Information kan redde fugleliv

- Det er supergodt, at Claus Toft gør opmærksom på denne problematik. Det er tidligere blevet påpeget, at de plastrør, som mange steder bliver brugt som planterør omkring nyplantede træer, på tilsvarende vis udgør en dødsfælde for småfugle. Disse mange plastrør kan kræve tusindvis af ofre blandt vores mindre fugle, og der bør gøres noget ved problematikken, siger Knud Flensted, biolog i DOF BirdLife.

- Alle hesteejere, træplantører og tilsvarende grupper, der bruger de fuglefarlige plastrør, bør ligesom forhandlerne af rørene informeres bedre om problemerne for fugle ved at bruge rørene, understreger biologen.

Knud Flensted, biolog i DOF BirdLife