Fyn viser fuglekunst

torsdag 6. marts 2008
Tre af Danmarks største fuglekendere og kunstnere, en nulevende og to afdøde, er hovedpersoner i særudstillingen ”Danmarks fugle” på Johannes Larsen Museet i Kerteminde
Jan Skriver
Fyn er fin for fugle i det fri og i høj grad også i kunsten inden døre.

Fredag 7. marts er der på Johannes Larsen Museet i Kerteminde fernisering på en særudstilling, der hedder ”Danmarks fugle”, og som varer frem til midt i den skønne og yderst fuglerige maj.

Jens Gregersen (født 1952) , Johannes Larsen (1867-1961) og Eiler Lehn Schiøler (1874-1929) står i udstillingen sammen under overskriften ”Med fuglene som livspassion”.

Gregersen beriger os fortsat og jævnligt med nyt materiale, mens Larsen og Schiøler en gang for alle har lukket redaktionen, mens de står tilbage som nogle af de mest betydningsfulde i dansk ornitologi.

Allerede som barn viede Lehn Schiøler sit liv til udgivelsen af det ultimative bogværk om ”Danmarks fugle”, Grønland inklusive.

Til formålet skabte han en imponerende samling af 25.000 udstoppede fugle og fugleskind, og han allierede sig med en række dygtige fugletegnere med Danmarks største fuglekunstner Johannes Larsen i spidsen.

De to fik et frugtbart samarbejde, der varede et årti. Kun tre af de planlagte otte bind af storværket ”Danmarks fugle” blev realiseret, for Lehn Schiøler døde i 1929. De tre bind var til gengæld en guldgrube af viden, og de rummede flere end 100 originale akvareller af Johannes Larsen.
Dette originale materiale og cirka 100 skindlagte fugle, der er stillet til rådighed af Zoologisk Museum, Københavns Universitet, vil de næste godt to måneder være udstillet på museet i Kerteminde.

Her kan man se nogle af de skind af edderfugle, skeænder, krikænder og strømænder, der var modeller for Johannes Larsen i pragtværket.

Lehn Schiøler havde ry for at være iagttagende og registrerende til det pedantisk nøjagtige i den klassiske naturvidenskabelige tradition. Og Johannes Larsen havde en tilsvarende trang til at vide nøjagtig besked om fjerdragternes variation igennem fuglenes liv og årstidernes gang.

For Jens Gregersen er den kunstneriske streg løsere. Her handler det i højere grad om at skildre stemninger med fuglene i landskabet, naturen, kulturen og i samspillet med det menneske, der dybest set altid afgør, i hvor høj grad de forskellige arter trives, end det handler om at male fjerdragterne næsten fotografisk korrekt.

Åbningen af udstillingen ”Danmarks fugle” repræsenterer også udgivelsen af Jens Gregersens værk ”Årets ring”, der har undertitlen ”Fuglene og landet”.

På 192 lette, lyse sider med poetiske og personlige tekster, der matcher de altid bløde og luftige akvareller, giver han sit bud på, hvordan fuglelandet Danmark ligger.

Der er 80 år til forskel mellem ”Danmarks fugle” og ”Årets ring”, men der er ikke et edderdun til forskel i kærligheden til stoffet, de danske fugle og deres landskab. Passionen er tidløs og evig.

Jens Gregersen er nutidens mester i at skildre fuglenes adfærd og rolle i dagens Danmark, hvor særligt rovfuglene for alvor er kommet til ære og værdighed og tilbage efter årtiers landsforvisning.

Med afsæt i reservatet Vorsø i Horsens Fjord, hvor skarverne og kunstneren selv har deres hovedsæde, tager Jens Gregersen os med ud på en Danmarksrejse.

Gæstfrit leder han os gennem de skiftende årstider, der er et særkende for Danmark, ligesom vores mere end 7.000 kilometer krinkelkrogede kyst, som gør vort land til et fænomen af et fugleland med et fantastisk lys.

Skønner vi nok på det? Det er spørgsmålet. Jens Gregersen gør i hvert fald, når han iagttager og tegner stillitsen i burren, stærene i april, riderne på Bulbjerg og tornskaderne i sommerens varme.

Det er besjæling, når den er bedst.