Svaler ændrer adfærd i en trådløs tidsalder

torsdag 7. september 2017 Bemærk! Dette er en ældre nyhed!
De fleste af Danmarks mindre luftledninger er siden årtusindskiftet blevet lagt som kabler i jorden. Derfor må svalerne mange steder rykke fra et overblik i første sals højde til stueetagens mere jordnære elhegn, hvis de vil hvile sig med tråde mellem tæerne. Men for fuglelivet som helhed er det en klar gevinst.

Svaler pa luftledninger der snart skal vaek WEB

Svaler på ledning er et særsyn. Godt for fuglelivet som helhed, at luftledninger graves ned, mener DOF. Foto: Jan Skriver

Engang kunne sværme af svaler sidde højt hævet på tråde i terrænet, og på afstand lignede de noder til en af efterårets melankolske melodier.

Men dét syn er de fleste steder en saga blot, for nu om dage er der langt mellem luftens siddepladser på ledninger med lavspænding.

Mere end 95 procent af de danske elnetselskabers mindre strømførende ledninger ligger i dag i jorden i form af cirka 165.000 kilometer kabler, og snart vil de sidste af de mindre luftledninger blive gravet ned.

- Vi mister en bekvem mulighed for at få spektakulære nærkontakter med svaler, der flokkes og raster mellem deres flyvninger på jagt efter insekter, men for fuglelivet som helhed er det en klar gevinst, at Danmarks mindre luftledninger er blevet konverteret til kabler. For på den konto kan vi undgå kollisioner mellem ledninger og fugle. Svalerne kan uden problemer finde alternative muligheder til luftledningerne, når de vil finde hvilesteder mellem deres flyvninger, siger Knud Flensted, der er biolog i Dansk Ornitologisk Forening (DOF), som ærgrer sig over, at turen mod kabellægning ikke er kommet til de større højspændingsledninger.

- Der var lagt planer for også at få kabellagt store strækninger med højspændingsledninger, men de blev skrinlagt, da CO2-afgiften blev droppet. Derfor kræver de store luftledninger fortsat mange fugleliv på grund af kollisioner, siger biologen.