Livet på landet levner ringe fugls føde

mandag 20. juni 2005 Bemærk! Dette er en ældre nyhed!
18 lande i EU har bidraget med oplysninger til ny dokumentation, der viser, at agerlandets fugle er i krise. Skovens fugle har det lidt bedre, og fuglefaunaens generalister trives ligefrem, oplyser Dansk Ornitologisk Forening.
Sanglærken, skovspurven og viben er på retur i Europas agerland. Særligt i Vesteuropa hvor der er sket mere end en halvering i antallet af agerlandsfugle.

I de europæiske skove er arter som sumpmejse og skovsanger også i tilbagegang, om end den er mere beskeden, end det er tilfældet for arterne i det åbne land.

Men fugleverdenens generalister, der er gode til at tilpasse sig, har det bedre. Arter som grønirisk og stor flagspætte trives i vores verdensdel.

Det fremgår af en ny international rapport "The Wildlife Bird Indicator 2005", hvor Europas frie fugle i form af deres bestande fortæller historien om miljøets tilstand.

18 lande i Det europæiske Fællesskab har i kraft af fugleobservatører i felten leveret det talmateriale, som danner grundlag for et aktuelt billede af de seneste 25 års levevilkår for de mest almindelige og udbredte ynglefugle i Europa.

- Danmark har bidraget til materialet i form af de oplysninger som 400 fugletællere hvert år siden 1976 har leveret i form af såkaldte punkttællinger, siger Henning Heldbjerg, biolog i Dansk Ornitologisk Forening (DOF).

- Disse tællinger, der år efter år laves på de samme ruter og årstider, gør det muligt at vurdere almindelige arters frem- eller tilbagegange. Når de danske tal kommer i pulje med de andre landes fugletal, får vi et godt billede af levevilkårene for fuglene og dermed miljøets tilstand i hele verdensdelen, siger biologen.

Den aktuelle status over Europas fugleliv er udgivet via Pan-European Common Bird Monitoring (PECBM), et projekt der er et redskab for politikerne, når de skal træffe beslutninger om natur og miljø.

EU har vedtaget, at tabet af biodiversitet - biologisk mangfoldighed - skal stoppes inden 2010. Fællesskabet vil altså ikke acceptere, hvis viben forlader landene eller hvis sanglærken tier.
Den aktuelle status dokumenterer, at Vesteuropa står for den i særklasse største tilbagegang i fuglefaunaen.

I gennemsnit er 57 procent af de almindelige agerlandsfugle i tilbagegang i Vesteuropa. I Østeuropa nøjes 5 procent af agerlandets fugle med at være på retur.

For skovfuglene er 18 procent af arterne på retur i vest, mens det er tilfældet med blot 2 procent i øst.

Generalisterne er derimod i fremgang i Vesteuropa og i tilbagegang i Østeuropa.

Biolog Henning Heldbjerg, Dansk Ornitologisk Forening.

Læs mere om Punkttællingsprojektet her.

Læs mere om viben her.

Læs mere om sanglærken her.

Læs mere om skovspurven her..

A Biodiversity indicator for Europe.